Warsztaty chemiczne

    03 marca 2020 r dwadzieścia osób z klas ósmych i z klasy siódmej uczestniczyło w warsztatach chemicznych. 

 Wycieczka rozpoczęła się o godz. 13:30 wyjazdem spod budynku szkolnego przy ul. Chopina. Dojazd do Instytu Chemii we Wrocławiu zajął 30 minut. 

 Tym razem zajęcia dla starszej grupy dotyczyły pochodnych węglowodorów . Uczniowie wykonali 7 doświadczeń opisali je utrwalając teorię wcześniej poznaną na lekcjach oraz 4 doświadczeń dotyczących gazów.

Starsza grupa wykonywała doświadczenia: Próba ksantoproteinowa na białko,reakcja biutetowa na białko, badanie zachowania białka pod wpływem różnych substancji chemicznych, wykrywanie grupy hydroksylowej w glukozie, badanie reakcji glu, fruktozy-próba Tromera, Tollensa, wykrywanie skrobi

Grupa młodsza wykonywała doświadczenia : Otrzymywanie tlenu różnymi metodami, spalanie siarki w tlenie, otrzymywanie wodoru, reakcja magnezu z octem, szybkość reakcji chemicznych, otrzymywanie dwutlenku węgla,

 Wszystkie doświadczenia wiązały się z wytrącaniem osadu bądź zmianą barwy. Sprawiło to, że były one bardzo ciekawe i przyjemne dla oka.

 Opiekunką była jak zwykle niezastąpiona p. Pakos, która dopilnowała wszystkiego i zakończyła wyjazd wizytą w KFC. Do Oleśnicy wycieczka wróciła ok. 18:30.

VIII POWIATOWY KONKURS HISTORYCZNY DLA KLAS VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ UCZNIÓW SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH pt.: „O Polskę niepodległą. Opozycja demokratyczna w Polsce w latach 1956-1970”

04 marca 2020r uczennica Szkoły Podstawowej nr 7 uczestniczyła w konkursie powiatowym pt.: „O Polskę niepodległą. Opozycja demokratyczna w Polsce w latach 1956-1970” . Celem konkursu było zainteresowanie uczniów historią Polski i Polaków w latach 1956-1970. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, świadomości obywatelskiej, postawy, szacunku i odpowiedzialności za własne państwo. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł historycznych.

Konkurs miał formę testu obejmującego tło historyczne kształtowania się polskiego państwa w okresie PRL, działalności opozycji demokratycznej i biogramów wybranych postaci związanych z okresem komunizmu w Polsce.

Oprócz naszej szkoły w konkursie uczestniczyli:

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 6 im. J. Korczaka w Oleśnicy

Szkoła Podstawowa Gminy Oleśnica w Oleśnicy

Szkoła Podstawowa w Międzyborzu

Szkoła Podstawowa w Grabownie Wielkim

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Twardogórze

 

Nasza uczennica Zosia R. zajęła III miejsce tracąc szansę na wyższą lokatę tylko jednym punktem. Gorąco gratulujemy sukcesu. Opiekunem uczennicy była nauczycielka historii Beata Rubaszewska.

 

Miejski konkurs wiedzy o Armii Krajowej i Polskim Państwie Podziemnym

1 marca 2020 r Szkoła Podstawowa nr 7zorganizowała miejski konkurs historyczny pod patronatem Burmistrza Miasta Oleśnica dla szkół podstawowych.

W konkursie uczestniczyli przedstawiciele Szkoły Podstawowej nr 1,3, 4, 6,7 , 8 z Oleśnicy.

W jury zasiedli : Krzysztof Sycianko – prezes Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej obwodu Oleśnica, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 im. Jana Pawła II Dorota Rasała Świtoń, Wojciech Trębacz - naczelnik Biura Upamiętniania Walk i Męczeństwa IPN we Wrocławiu i Sylwia Krzyżanowska - główny specjalista Biura Upamiętniania Walk i Męczeństwa IPN we Wrocławiu .

Tematyka konkursu obejmowała historię i organizację Armii Krajowej w czasie II wojny światowej i okresie powojennym .

Konkurs składał się z trzech część. Pierwszy etap obejmował występ artystyczny – piosenka lub utwór poetycki dotyczący żołnierzy wyklętych. Drużyny zaskoczyły jury wszechstronnością występów. Była poezja, drama , piosenka i aktorstwo. Punkty na tym etapie przechodziły na konto drużyny.

Drugi etap to test wiedzy związany z tematyką konkursu. Uczniowie wykazali się wysokim poziomem wiedzy. Punkty – maksymalnie 40 były istotne nie tylko dla drużyny, ale również decydowały o zwycięstwie indywidualnym. Osoba o najlepszym wyniku otrzymała tytuł mistrza wiedzy o Armii Krajowej.

Część trzecia to zawody – musztra i zaprojektowanie torby płóciennej ph. Armia Krajowa. Ponownie rywalizacja miała wpływ na wynik zespołu.

Konkurs wzbudził wiele pozytywnych emocji. Uczestnicy wykazali się wysokim poziomem na wszystkich etapach konkursu. Ostatecznie decyzją jury wyniki ukształtowały się następująco:


drużynowo:
I miejsce – Szkoła Podstawowa nr 7
II miejsce –Szkoła Podstawowa nr 8
III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 6

Indywidualnie mistrzem wiedzy o Armii Krajowej został uczeń ze Szkoły Podstawowej nr 7 – Daniel Rakowiecki . Mistrz otrzymał puchar.

Zarówno uczniowie , jak i szkoły otrzymali ciekawe nagrody w postaci gier historycznych, książek i toreb.

 

View the embedded image gallery online at:
http://sp7.zosolesnica.pl/?start=10#sigFreeId5f9bd685c5

View the embedded image gallery online at:
http://sp7.zosolesnica.pl/?start=10#sigFreeIddf3cea5bf9

Szkoła Podstawowa nr 7 im. Jana Pawła II pielęgnuje pamięć o Armii Krajowej

 

   Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 im. Jana Pawła II w Oleśnicy należącej do Dolnośląskiej Rodziny Szkół im. Armii Krajowej i Bohaterów Armii Krajowej wraz z dyrektorem szkoły Dorotą Rasałą – Świtoń i nauczycielką języka polskiego Anną Kamińską – Kuś jak co roku współorganizowali wojewódzką wystawę poświęconą żołnierzom Armii Krajowej. Wydarzenie miało miejsce 3 marca 2020 r. w Sali Kolumnowej imienia Jerzego Woźniaka Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu. Temat wystawy to „Armia Krajowa w kulturze”. Organizatorzy chcieli zwrócić uwagę na wybitnych przedstawicieli świata kultury, nauki, sztuki i sportu , którzy byli związani z tajna armią podziemną. Wystawa pokazuje osoby znane z mediów, z życia publicznego, z podręczników szkolnych, tych, którzy przeżyli lub nie doczekali końca wojny.

Odnajdziemy na niej prace utalentowanych sióstr: Patrycji i Kingi Świątek, uczennic naszej szkoły. Autorki zaprezentowały artystów z powstańczych scen- Danutę Szaflarską, Tadeusza Fijewskiego i Adama Brodzisza.

Rodzina Szkół im. Armii Krajowej z okazji rocznicy przemianowania Związku Walki Zbrojnej w Armię Krajową cyklicznie od 2012 roku organizuje wystawy. Tytuł wystawy nigdy nie jest przypadkowy. Na kilka miesięcy wcześniej, podczas konferencji Rodziny Szkół, nauczyciele planują, poszukują bohaterów historycznych, których życie i czyny zafascynują uczniów, zainspirują do zgłębiania wiedzy, a także będą przykładem postępowania według uniwersalnych wartości Bóg, Honor, Ojczyzna.

Rodzinne wystawy gromadzą zawsze duże grono gości. Tak było i tym razem.

W otwarciu wystawy uczestniczyli: Wojewoda Dolnośląski Jarosław Obremski, Wicewojewoda Dolnośląski Jarosław Kresa, Dyrektor Oddziału IPN we Wrocławiu dr Andrzej Drogoń, Prezes Okręgu Dolnośląskiego ŚZŻAK - prof. dr hab. Stanisław Ułaszewski, Honorowy Prezes Okręgu Dolnośląskiego ŚZŻAK Stanisław Wołczaski, Wiceprezes Okręgu Dolnośląskiego ŚZŻAK oraz naczelnik Oddziałowego Biura Upamiętniania Walk i Męczeństwa IPN Wojciech Trębacz, doradca ds. kontaktów z organizacjami pozarządowymi i kombatanckimi Damian Mrozek.

Po oficjalnej uroczystości wystawa została przeniesiona do Kuratorium Oświaty, gdzie można będzie ją oglądać do 23 marca. Zapraszamy!

View the embedded image gallery online at:
http://sp7.zosolesnica.pl/?start=10#sigFreeId2f594b72f8

Prosty jak struna

    W Szkole Podstawowej nr 7 w Oleśnicy w ramach realizowanego projektu pt. „Prosty jak struna” w budynku przy ul. 11 Listopada, gdzie uczą się dzieci klas 0 – IV, pojawił się piłki terapeutyczne, które w klasach lekcyjnych zastępują krzesła. Są dostosowane do wzrostu dzieci, bo tylko odpowiednio dobrane spełniają swoje zadanie. Zalety tej innowacji są ogromne – od rehabilitacyjnych po dydaktyczne. Dziecko siedząc na piłce jest zmuszone siedzieć w pozycji wyprostowanej dzięki czemu doskonali równowagę, kształtuje prawidłową postawę, wzmacnia mięśnie oraz zwiększa stabilność ciała. Zastosowanie piłek wpływa także na poprawę koordynacji ruchowej i koncentracji uwagi, uaktywnienie półkuli „leniwej” oraz integrację obu półkul mózgowych. Trudno też tu nie wspomnieć o tym, że piłki uatrakcyjniają zajęcia, wyzwalają pozytywne emocje i sprzyjają dobremu nastrojowi uczniów. Oczywiście, przymusu nie ma. Jeśli dziecko woli krzesełko, to ono decyduje, na czym chce siedzieć – najważniejsze, aby dziecko czuło się dobrze i komfortowo.

 

View the embedded image gallery online at:
http://sp7.zosolesnica.pl/?start=10#sigFreeId7005624d0d